Svårt att sova – ta hjälp av en andingsövning

Bildresultat för sova

Vill ge dig ett kort inlägg då jag har fått en del frågor kring sömn de senaste dagarna. Kan vara att många känner lite oro och svårigheter att sova under denna tidpunkt på året, ljuset påverkar oss mer än vi tror. Och om jag förstår allt rätt håller vår moder jord på att utveckla sina energier på ett sätt som vi kanske inte riktigt är beredda på. Tänkte därför berätta för dig hur jag själv jobbar med att sova bättre genom att ta hjälp av min andning. 

Har haft hjälp av denna andningsövning många gånger genom åren om jag haft svårt att sova. Intentionen är att låta tankarna och dess innehåll få vara ifred, oavsett vad deras innehåll är. När jag började träna sömnen och möjligheten att styra, kontrollera eller som jag hellre säger idag, ha tillit till situationerna kunde jag sitta eller ligga i soffan, vid ett träd i naturen eller precis där jag kände att jag ville vara för stunden. Jag ställde till en början en timer så jag visste att jag inte behövde träna mer än 30 minuter och jo, jag kunde träna mitt på dagen, på lunchen eller när det passade. I början gjorde jag det aldrig i samband med att jag skulle lägga mig och sova. Även om jag var inställd på att somna så visste jag att jag snart skulle få vara vaken igen.

Bildresultat för sova

Att lägga märke till tankarna och märka dem, utan att fortsätta tänka tanken fullt ut var det första steget. Jag kunde se tankarna som moln som bara passerade förbi. Det var initialt tufft att bara låta dem passera, men efter ett tag gick det bättre. När det inte gick som jag önskade riktade jag min uppmärksamhet till andningen. Andades in genom näsan, djupt genom lungorna ner i magen och andades ut långsamt. Följde andningen mer än tankarna. Kunde upprepa detta flera gånger och ibland mellan varven kom tankarna. Noterade tanken och fokuserade på andningen igen. Ibland låg jag och tränade i 10 minuter ibland 30 och allt däremellan. Det viktiga för mig var att jag gjorde det varje dag.

Allt eftersom och ju mer jag tränade märkte jag att det blev lättare att somna. Så vad jag skulle vilja är att du själv skriver eller på något sätt dokumenterar för dig så du vet om övningarna hjälper dig eller inte. Idag behöver jag själv inte använda övningarna längre, mer om jag ska somna någonstans och jag inte riktigt kan komma till ro. Som när jag är på nya ställen och hotell till exempel.

Lycka till med träningen och låt mig gärna veta hur din utveckling går!
ByButeo flyger medvetet, klarsynt och harmoniskt
Varm kram Rebecka

 

 

2 thoughts on “Svårt att sova – ta hjälp av en andingsövning

  1. Hej Rebecka
    Jag brukar be änglarna om hjälp med att somna.
    Tackar för dagen o ber dem ta min oro o att sen att få mig att somna snabbare. Sen jag började med det så har det funkat för mig. Igår kväll så tänkte jag , hur ska jag kunna somna, då jag kände mig pigg o vaken . Gjorde samma procedur o vips så sov jag. Man kan ju undra om det stämmer. Men jag känner att det sticker lite ikroppen o tankarna bara flyger iväg. Så jag tror på att det hjälper mig.
    Har du provat det Rebecka?
    Sen om någon granne skulle spela hög musik, ja det är en annan sak. Då blir det svårt att somna.
    Mvh Lise-Lotte

    1. Hej Lise-Lotte,

      Änglarna är magiska att hjälpa till när vi bjuder in dem. Att be dem om hjälp är alltid gott och det verkar som du har lätt för att lita på deras hjälp.
      Jag pratar med änglar flera gånger per dag, redan från starten på dagen bjuder jag in dem och ber dem hjälpa mig utifrån min intention av dagen. Så ja, jag provar =)

      Att stänga ute ljud och annat kräver också en viss träning. Vissa barn är magiskt vältränade i det, vet min egen son som sovit på de mest annorlunda ställen. Men vår filosofi har och är lite som indianerna, låt barnen vara med vid lägerelden så de får med sig historier, erfarenheter och kunskap redan som små.

      Ha det gott Lise-Lott och tusen tack att du läser och berättar om dina erfarenheter. Värmer gott!

      Kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *