Släpp smärta – 5 kraftfulla steg för att gå framåt

Bildresultat för hurtigruten

Är du en av alla som tror att om du håller i något tufft så blir du stark och kommer nå det du behöver? I vissa fall kan tålamod och gritt eller ditt driv vara grymma egenskaper för att nå dina mål. Men ibland handlar det om att släppa taget för att verkligen nå den framgång vi söker. Än en gång handlar det om din känsla, din förmåga att vibrera det du vill uppleva. Att släppa taget kan skrämma men det kan vara just det som gör att du når det du önskar. 

Syftet för mig att skriva och verka här på jorden är att dela med mig. Av min egen resa och det jag tror kan hjälpa fler att våga vara sig sjävla utifrån ditt eget högre syfte. Lite mer medvetna, klarsynta och harmoniska med universums energier, lite änglar och guider. Oavsett var du är på din resa eller vart du ska.

Vad jag märkt är att vi många gånger vänder oss bakåt för att hitta framtiden. Vilket jag och många med mig rekommenderar. Det du och jag ska träna på är att inte vara i det förflutna för ofta eller för mycket med våra känslor. Det är det som är att släppa taget eller som jag hellre uttrycker det, rensar energiflödet. När du släpper taget mentalt kommer du märka en enorm skilland i din egen energi och attityd när du hittat balansen. 

HITTA LJUSET ELLER KÄRLEKEN

Det berömda ljuset handlar inte alltid om att se Jesus och bli frälst. Uppvaknandet kan komma smygande. Det kan vara känna smekningar på kinden eller handen, det kan vara att höra höga frekvenser. Det kan vara så att du ser blixtrar. Du kan känna av ljuset efter en dag på jobbet eller när du börjar göra ditt hem enklare eller hemtrevligare. Ljuset och lättheten kan också komma till dig när du släpper det som distraherar dig eller blockerar dig. Det som kan vara stress eller oro.

Att hitta ljuset, släppa taget och rena energikablar har för mig handlat om att våga släppa kontrollen på det jag ändå inte kan kontrollera. När du tränar på det frigörs stora mängder energi, energi du kan använda på något bättre eller mer upplyftande. Kom ihåg att allt du reagerar på är en reflektion till dig. Det vi reagerar på är bara något du själv inte vill ha i ditt liv. Kom ihåg det när du upplever att du blir irriterad på någon annan *ler varmt*

ETT PERSONLIGT EXEMPEL
Låt mig bli lite personlig, exemplet är så gott för min egen utveckling och med den relation jag har med min underbara man. Vi tränar för fullt på att känna oss rika. Jag har haft lättare att hitta känslan och har en förmåga att snabbt vibrera i den. Men på den resan skickar min fina man ibland ut en känsla av fattig. Initialt kunde jag bli förbannad för att jag tyckte han var dålig som inte kunde träna hårdare och bättre. Men det är ju som att störa sig på någon som tränar på att springa snabbare och som inte når resultatet direkt. Dessutom märker jag ju att desto mer han tränar på att känna sig rik, ju mindre kommer känslan av fattig visa sig. Då fick jag gå tillbaka till mig själv. De gånger jag reagerar på hans attityd är när jag själv är i oblans i min tillit till mig själv. Jag reagerar inte för att han är där han är, jag reagerar för att jag har en högre förväntan. Det är inte alltid lätt, men det kan vara livsförändrande att bli medveten om sig själv på detta sätt. Framför allt i en relation.

5 STEG OCH EN MEDITATION

Idag ska du får fem steg som har gjort det lättare för mig att släppa taget och rena mina energier genom åren. Prova dig fram. Inget är någonsin skrivet i en sten om du inte själv skriver det där. Testa, gör det på ditt sätt. Jag hoppas att de hjälper dig så som det hjälpt och hjälper mig än idag. 

  1. Känn fördelarna med att inte släppa taget.

Varför är det ibland svårt att släppa någonting? Jag ska vara ärlig. Det finns nämligen ibland fördelar att inte släppa taget. Åtminstone för omedelbar tillfredsställelse och på kort sikt. Släpper du inte taget kommer du fortsätta att känna att du har rätt.Och det kan vara en trevlig känsla och ett smidigt sätt att titta på situationen. Du kan anta offrets roll och du kan få uppmärksamhet, stöd och komfort från andra människor. Du behöver inte gå ut i det skrämmande okända. Du kan hålla fast vid vad du vet istället, vad som är välbekant och säkert även om det nu bara är en dröm.

Jag har inte släppt bort saker i det förflutna på grund av dessa skäl. Jag fördröjer ibland ibland att släppa saker på grund av dessa fördelar ovan. Hittar på saker som att ”det är menat att det ska vara så här” eller ”jag måste gå igenom detta nu för att” Men jag är idag också väldigt medveten om att de är något jag får av att inte släppa det som inte gör mig gott. Och jag vet att i slutändan är de inte värt att inte släppa.

Därför att…och här ställer jag några kontrollfrågor till mig själv. 

Vad kommer de långsiktiga konsekvenserna att vara i mitt liv om jag inte släpper? Hur kommer det att påverka de kommande 5 åren i mitt liv och de relationer jag har med andra människor och med mig själv?

Blandningen av att veta hur dessa fördelar kommer att skada mig i det långa loppet och att veta att det finns ännu större fördelar som jag kan få, blir en kraftfull motivator som driver mig att släppa de känslor, tankar, situtationer och personer för min egen skull och lycka.

2: Accepter vad som är, släpp sedan.

När du accepterar vad som är, så har det hänt det blir lättare att släppa taget. Varför? Jo, för när du fortfarande kämpar i ditt sinne mot vad som hänt, matar du det här minnet eller situationen med mer energi. Du gör vad någon sa eller gjorde ännu större och mer kraftfull i ditt sinne än det kunde ha varit i verkligheten. Du lägger ved på brasan.

Genom att acceptera att det har hänt och att du släpper in den bekräfteslen istället för att försöka skjuta det bort, händer något konstigt efter ett tag. Utmaningen, problemet eller ditt minne om situationen blir mindre kraftfullt i ditt sinne. Du känner dig inte så upprörd eller ledsen som du gjorde tidigare när du tänkte på det. Du blir mindre emotionellt kopplad.

På så sätt blir det lättare att släppa taget för att du ska gå vidare med ditt liv. Om någon eller något stör dig då kommer det troligen att orsaka ont i ett tag. Men efter det har du ett val. Du kan vägra att släppa taget av vad som hände och istället låta det störa din relation eller situation och spela upp vad som hände om och om i ditt sinne.

Eller du kan välja att förlåta. Att först acceptera vad som hände kan vara till hjälp för att underlätta resultatet. En annan sak du kan göra är att lägga bort fokus på förlåtelse eftersom det är ”något du ska göra”. Istället, om du vill, hitta motivationen i att förlåta för din egen skull. Gör det för ditt eget välbefinnande, din egen lycka och för den tid du har lämnat i ditt liv.

För när du håller ilska mot en annan, är du bunden till den personen eller tillståndet genom en känslomässig länk som är starkare än stål. Förlåtelse är det enda sättet att lösa den länken och nå friheten. Och det du förlåter betyder inte att du måste vara passiv mot din framtid. Du kan till exempel välja att förlåta, men också att spendera mindre tid eller ingen tid i framtiden med någon som har skadat dig.Relaterad bild

4. Fokusera på vad du kan påverka i ditt liv.

Genom att återuppliva vad som hände om och om i ditt sinne förändrar du inte någonting. Om du inte har tidsmaskin har du ingen kontroll över det förflutna. Och att vara distraherad eller orolig över situationer som du längre inte kan göra om är på något sätt just nu slöseri med din energi.

Så fråga dig själv: Vad kan jag fokusera min tid och energi på för att faktiskt göra positiva och lätta framsteg eller en förändring som ger förbättring i mitt liv? Och vad är ett litet steg jag kan ta idag för att komma igång med det?

Min erfarenhet har varit att genom att byta mitt fokus från vad jag inte kan påverka till vad jag faktiskt har inflytande över och genom att göra det om och om igen – genom att använda frågor som ovanstående – gör det lättare och lättare att sluta oroa mig och släppa taget av vad som har hänt eller vad jag inte kan kontrollera. Fokus blir tydligt, mitt engagemang ökar, känslor utvecklas, attityden förbättras och mina reflekioner blir lättare och enklare för var dag.

5. Släpp taget igen – och en meditationsövning om det behövs

Om du släpper taget, släpper personen, släpper situationen i ditt liv så kanske det inte är slutet på samma typ av erfarenhet. Livet är inte alltid så snyggt och ger oss möjligheter att konstant träna. Problemet eller distraktionen kan dyka upp igen. Gå igenom stegen 1-4 igen och gör gärna meditationen nedan. Du kommer märka att du känner dig starkare och ger mer möjlighet till dig själv och ditt högre syfte.

Jag har funnit att varje gång jag släpper något går det numera åt mindre och mindre energi och kraft. Jag blir inte så anfådd helt enkelt. Och är det så att du menar att det inte går att släppa taget, att du sitter fast. Ja kära du, då är det dags att titta på punkt nummer ett och börja erkänna varför. För ingen eller något har den makten över dig om du inte tillåter det. Att släppa är något du blir bättre över tiden, precis som att hålla en optimistisk tankegång under tuffa tider. Och precis som att träna.

MEDITATIONSÖVNING RENA ENERGIRÖREN

Sätt dig eller lägg dig bekvämt. Har du en egen rutin för att komma in i avslappning gör du den. Vill du kan du prova att andas in ett djupt andetag. Fyll magen och lungorna med nytt härligt syre. Andas ut. Andas nu in igen. Andas in genom näsan och känn hur du andas in ljus, frid och kärlek. Fyll magen och lungorna till bredden. Och andas ut det som är tungt, sorg och smärta genom munnen. Känn hur allting släpper. Andas tills du märker att tankarna börjar lugna sig och kanske till och med försvinner.

När du känner dig redo kan du nu visualisera dina chakran. Börja med rotchakrat. Andas in ljus och kärlek och blås ut sorg och smärta. Känn hur dammet flyger. Känn hur energin som går från ditt rotchakra kommer igång. Visualisera nu en högtryckstvätt. Kör igång den och känn hur du rensar ”rören” och energiflödet som går från ditt rotchkra. Du tvättar dina energirör ordentligt. Tänk gärna på just det som rotchakrat står för. Hur du känner ljus och kärlek till din tillit. När du känner dig färdig med rotchakrat kan du gå vidare till navelchakrat, solarplexus, hjärtchakrat, hals, tredje ögat och kronchakrat. 

Denna övning kan du även göra när du ska rensa en banden eller energirören mellan dig och någon annan. Ställ dig på varje chakra med din högtryckstvätt. Föreställ dig att du rensar och verkligen tvättar banden/rören mellan dig och den du tänker på. Gör samma resa i varje chakra. Kapa banden kan du göra när du behöver lämna något som hjälper dig att skapa destruktiva tankar, känslor och beteenden.

Tack än en gång för att du är här! Berätta gärna dina erfarenheter och dina tankar. Vill du inte att jag lägger dem offentligt skriver du bara det – jag försöker svara dig ändå i samma mån som allt annat <3

Ikväll, söndag är jag på Tarotguiderna 19.00-22.00 och måndag 12.00-15.00 Håll koll på schemat om du känner behov att få prata med mig eller någon av mina fina kollegor.

ByButeo flyger medvetet, klarsynt och harmoniskt

//Rebecka

6 thoughts on “Släpp smärta – 5 kraftfulla steg för att gå framåt

  1. Jättebra övningar och hur man ska tänka när man är i meditation, lärt mig meditera men ibland går det inte att få ordning ihuvet, tusen tankar och att göra dyker konstant upp men har iallafall lyckats att stänga av negativa energier från människor jag inte vill ha att göra med och skapat min egen fridfulla hörna imitt rum där bara jag och änglarna finns.. 💚 tror jag 🙏

    1. Thihi – ursäkta att jag fnittar lite Eva Maria, men jag känner igen mig så i meditationen. För mig hjälper guidade meditationer i de stunderna. Och jag har fått träna massor på att fokusera på andningen när tankarna kommer och stör.
      Gott att du tränat på att reagera på det du vill reagra på. Som ljusbärare har vi större ansvar än vi ibland förstår att leva som vi lär och träna lite mer än vi vill. Att omge sig med änglarna och sig själv…det är magi och det är en smittsam magi som får magiska konsekvenser. Fortsätt gå fina du!
      Varm kram <3
      Rebecka

  2. Tacksam för dessa ord som du har skrivit, de träffade mig rakt in i hjärtat och du beskriver det jag känner. Att jobba på att släppa smärtan är tufft. Jag ska se till att göra detta. Många varma kramar ❤

    1. Och jag är tacksam för din feedback! Titta på övning ett och våga var ärlig med dig själv. Du kommer i de läget även märka att spänningar i nacke, halsont, munsår och andra fysiska åkommor som påverkar halschakrat kommer släppa. Du kommer greja det där gruvligt bra Eva-Britt <3 Jag hejar på dig!

      Stor varm kram
      Rebecka

  3. Hej.
    Så bra skrivet. Å tänk jag har faktiskt på egen hand gjort precis som du har beskrivit i dom fyra stegen. När jag blev lämnad utan någon förklaring så fans det nog någon som hjälpte mig med hur jag skulle gå tillväga. Har gott igenomen hel del men kommit ut på andra sidan. Det gick rakt in i hjärtat när hag löste detta å kände verkligen igen mig. Nu ska jag prova din meditation oxå. Mediterar varje kväll innan jag ska sova.
    Tack än en gång ❤️🙏

    Med vänlig hälsning, Lisbeth Larsson

    1. Underbara du! Så tacksam jag blir – tror nämligen att vi alla har våra lösningar bara vi vågar lyssna. Det har du gjort. Det är det som gör mig stolt över dig. Undra hur stolt du är om jag sitter här och känner som jag känner <3 =)

      Berätta gärna hur det går för dig i meditationen – jättenyfiken på hur andra uppfattar den.

      Stor varm kram
      Rebecka

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *