6 orsaker varför meditationen inte funkar

Relaterad bild

Många som tränar att känna sin högkänslighet och sina högpresterande energier och tankar med ByButeo möter utmaningar i att få meditationerna att funka. En del kommer inte ner i varv, en del somnar. Andra kommer inte överens i tron att flummet runtomkring styr.

Är du en av de som inte fått meditationer att funka eller som ännu inte hittat ditt varför, vill jag idag ge dig några anledningar till varför det inte klickar. För mig gick det väldigt fort att förstå. Och när jag menar fort i det världsliga tidsbegreppet så handlade det om fyra månader. Många krånglar till det och försöker förstå det som händer genom att vara i den logiska hjärnhalvan istället för att hänga kvar i den dominanta hjärnhalvan och bara låta det som sker ske. Att jag lyckades så väl var att jag var trött på att vara logisk och vågade bara släppa på

En del av oss tror att det ska vara krångligt, att de måste vara en uppbyggd stämning runtomkring situationen. Visst är det helt okej med tända ljus, dämpad belysning och en skön behaglig ställning. Men det är inget måste och du måste inte heller sitta med benen i kors och uttrycka mantran. Sen är jag övertygad att du kommer komma dit allt eftersom du lär känna dig själv och din resa.Relaterad bild

Några jag hjälpt på vägen blir också rädda för att bli fast i meditationen. Det blir du inte. Alla meditationer är frivilliga och kan avbrytas när du vill. Andra funderar på vad som händer om tankarna exploderar, kan jag ta emot allt? Det kan du, du får sällan eller aldrig mer än du klarar av i meditationen. Kom ihåg att kroppen är ett fantastiskt litet universum.  Lita på det.

ALLA KAN MEDITERA

Men en del av oss tänker som sagt för mycket. Lite rädda för att gå till sin happy-place eller lyckliga-rummet. Därför vill jag ge dig några möjligheter att sticka hål på dina egna ursäkter. Allt för att du ska våga börja prova.

  1. Du tror att något konstigt ska hända

Inget konstigt ska hända. Du bara är. Är du en som inte vågar meditera i tron att du ska lämna din kropp är du inte i meditation. Att lämna kroppen handlar om att träna på astrala upplevelser. Det är något helt annat, som kräver enorm träning att ta sig till, enligt mina erfarenheter. Meditation är total avslappning och vara mellan vaket och sovande tillstånd. Det kräver också träning.

  1. Du tror att du måste göra på ett särskilt sätt

Det finns inget måste. Du gör precis som du vill. En del tror att de måste mediterar 30 minuter eller måste vara inomhus. Andra tror att du måste sitta rak i ryggen. Allt vi säger är; bara gör. Kör på ditt sätt. Stäng av alla regler och våga vara tyst med dig själv, det är allt. Gör det utan att tänka eller haka i tankarna. Låt allt bara flyta. Det är det enda.

  1. Du tror att du misslyckas

I meditationslandet finns inga rätt eller fel. Det finns bara det du upplever och det är som det är. Du kanske tycker att du inte beskriver eller upplever det andra upplever. Du kanske upplever att andra är mycket bättre än dig. Låt oss gå tillbaka till varför du ska meditera. Kommer du ihåg att det handlar om dig, ingen annan. Vi är alla bra på att uttrycka våra upplevelser på olika sätt. Det betyder inte att din upplevesle är bättre eller sämre. Det är din upplevelse.

  1. Du tror att du måste ha ett mantra

Det behövs inte. En del börjar meditera med guidade meditationer för att underlätta. Du gör som du vill. Ta hjälp av guidade meditationer om du tror att det kan hjälpa dig att släppa tankarna och fokusera lättare. Släpp stödet när du vill eller aldrig. Jag själv är som besatt av guidade meditationer. Älskar det och upplever att jag verkligen blir guidad för min skull. Men jag älskar meditationer i min tysthet lika mycket. Kan sitta i timmar. Helt underbart är det.

  1. Du tror att du måste få ett resultat

Släpp det. Du mediterar inte för att bli bäst på att meditera. Du mediterar för att utvecklas på din resa. Vi människor är gruvligt vältränade i att jaga resultat. Därför undrar du kanske varför du ska mediterar om du inte ska få ett resultat? Du kan vara lugn. Resultat kommer, men det är inte som när du gjorde ett matteprov och fick det rättat två dagar senare. Du blir missnöjd eller nöjd med resultatet och sen springer vidare till nästa prov. Grejen här är att det kommer inte hända så mycket direkt, resultaten kommer efterhand. Din uppgift är att i vaket tillstånd titta och känna efter de tecknen.

LÄGG PÅ MINNET

Du tränar i att öka förmågan att sluta agera på dina tankar och känslor utan träna på att låta dem härja fritt medan du lugnt observerar. Du inser suggestivt att det du tänker och/eller känner inte behöver vara sanningen eller verkligheten. Du klamrar dig inte fast vid dina egna valda sanningar utan inser att livet och människor har många olika perspektiv.

När du mediterar kommer du succesivt även märka att du sover bättre. Dina drömmer kommer att balanseras och de kommer ha djupare innebörd istället för att vara lösrykta fragment.

Helsingborg fredagen den 11/11 – 2016

Du kommer kunna stå i kö utan att bli stressad och har en allmänt höjd beredskap för stress.

Det finns som sagt inga regler, men vårt gemensamma mål är ”ett lugnt sinne” Om du mediterar eller vill börjat meditera precis, hur går det för dig. Vad skulle du vilja veta mer om och vad önskar du att du visste innan du började? Berätta gärna berätta om dina utmaningar med meditation och hur du kom över dem.

ByButeo flyger medvetet, klarsynt och harmoniskt

//Rebecka

_________________________________

Vecka 45 är jag på Tarotguiderna

  • Måndag 12-15 och 22-00
  • Tisdag 08-10 och 20-22
  • Onsdag 12-15
  • Fredag 10-14
  • Lördag 17-19 och 22-00

Håll koll på våra schema -det kan komma någon extratid eller att någon timma försvinner. Vi vägleder dig i din fråga – ingen fråga är konstig för oss <3

10 thoughts on “6 orsaker varför meditationen inte funkar

  1. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter ❤. Jag har nyss börjat meditera med hjälp av guidade meditationer och håller även på med mindfulnes nåt jag började med för några år sedan. Jag har en neurologisk sjukdom som gör att mitt huvud skakar och när jag mediterar och börjar komma in i nån slags halvt vaket tillstånd, börjar njuta och få till mig saker då börjar alltid mitt huvud skaka och jag tappar liksom bort mig, svårt att förklara. Hur som helst så upplever jag detta väldigt frustrerande. Jag brukar sitta i en fåtölj med stöd för nacken kan omöjligt ligga för då skakar huvudet ännu mer. Har du nåt tips på hur jag ska bära mig åt för att få ut så mycket som möjligt av meditationen? Många kramar ❤

    1. Hej Yvonne,
      Tusen tack att du läser <3 Det är nästan ännu roligare än att jag skriver 😉 *ler varmt*
      Så grym du är som medierar och verkar i mindfulness!! Min spontana reaktion är bara fortsätt, men eftersom jag har otrolig respekt för läkarkunskaper vill jag fråga om du har bett din läkare om meditationstips? De har kanske hjälpmedel för att underlätta meditationer. Själv kan jag ibland ligg/sitta i en stor sackosäck för att ligga rak med huvudet och få vila utan att ge mig för stora utrymmen för att somna. Vet inte om det skulle hjälpa dig…men jag tror ändå någon i din närhet på sjukhuset kan hjälpa dig.

      Kanske någon som läser detta har mer tips.

      Låt oss veta hur det fortgår och om dina skakningar blir kortare och kortare….

      Stor varm kram
      Rebecka

  2. Hej kanske kan du Yvonne ha hjälp av ett uppblåsbart nackstöd som annvänds på längre ”resor ”finns att köpa på Apoteket, Biltema.bla.Och Tack för det du skrev Rebecka, det avdramatiserade meditationen och jag tror att det öppnar upp för fler att våga pröva på.mvh.♡♡♡Ingalill

    1. Tack för tipset till Yvonne =) Tillsammans gör vi varnadra bättre och vi får själva välja bland tispen <3

      Och tusen tack för din feedbak – ja, jag tror också vi kan avdramatisera rätt mycket kring meditation. Vad jag däremot märkt av är att ju mer jag lär mig om meditationer desto nyfiknare kan vi bli på resan kring ritualer. Eller så blir vi inte mer nyfikna, utan hittar våra egna metoder och ritualer och det är verkligen helt okej det också.

      Ha en fin dag Ingalill!

      //Rebecka <3

  3. Hej, har mediterat några gånger i veckan och det är fantastiskt skönt. Oftast lyssnar jag på en guidad meditation och därefter somnar jag, men jag har svårt att fokusera på något i hjärnan, titta inåt och få fokus på det. Oftast försvinner det jag tittar inåt på. Jag för det för att lösa DMT. Har det med min utmattning att göra eller har jag fortfarande svårt att meditera?

    1. Att somna i en meditation kan beror på olika saker. Att du har blockeringar känns troligt. Du kan prova att sitt upp vid ett av tillfällena under en vecka och se vad som händer.

      Jag förstod inte riktigt vad du sa om DMT. Det är klassat som stark drog med extrema hallucinogena egenskaper som enligt vissa teorier även frigörs vid behov av tallkottkörteln. Därav att vi kan själva kan resa ut i universum, mycket enkelt förklarat!

      Tallkottkörteln har även hand om framställningen av melatonin. Melatonin är kort och gott ett sömnhormor som gör oss trötta och reglerar vår dygnsrytm. Detta styrs av tallkottkörteln som har hand om produktionen och regleringen av nödvändiga hormoner. Om melatonin (serotonin) produktionen hamnar i obalans så påverkar detta direkt vår sömn, vilket ofta leder till andra ”negativa” saker. Vi kan bli på dåligt humör, tappa fokus och bli okoncentrerad och du kan få svårt att tänka som man brukar. Har du utmanttning är det troligt att melatoninet är lågt.

      Men här utgår jag ifrån att du har god och nära kontakt med din läkare. Fråga gäran denne om meditationen och DMT.

      Varm kram
      Rebecka

  4. Hej!
    Jag har dagligen provat många olika guidade meditationer under nästan 2 år men blir så frusterad eftersom jag alltid somnar, oavsett hur jag sitter 😉 Kan sätta på en meditation, somnar, vaknar när den är slut, startar om och samma visa igen. Spelar ingen roll vilken tid på dygnet! Somnar även om det är på morgonen efter en hel natts ”god” sömn 😶
    Har du något tips om vad jag kan göra? Jag har mkt att arbeta med och hoppas att de guidade meditationerna kan vara till hjälp.
    Tacksam för hjälp! ❤
    Hälsn Susan

    1. Spännande att somna sittande =) Har sett det hända live någon gång, men inte så ofta. Mitt tips är att du fokuserar på en meditation åt gången. Jag känner nämligen starkt att din kropp försöker säga något till dig och för att själv kunna jobba med de mentala spärrarna efteråt är det bra att veta vad blockeringen handlar om och står för. Så ta ett fokus i taget och jobba med det när du fattat och ser var och hur du kan träna i olika situationer för att byta beteende, så kommer du snart märka att det blir lättare. Så ge det hela tid och våga vara medveten om blockeringen och dig själv. Det är någonstans i beteendet det sitter….

      Hoppas det är ett bra svar som hjälper dig lite mer framåt. Lycka till och låt oss veta hur det går.
      Kram
      Rebecka

      1. Tusen tack snälla! ❤
        Det är nog helt riktigt, vill så mkt! Jag ska försöka fokusera på en sak i taget!
        Tack! 🤗

    2. Att somna i en meditation kan beror på olika saker. Att du har blockeringar känns troligt, att du lever med stress och press är en annan.
      Du kan prova att sitt upp, på golvet med knäna i kors – och prova en kundalini meditaton, vid ett av tillfällena under en vecka och se vad som händer. https://www.youtube.com/watch?v=c1Ddipp5ADg – skickar med en länk – prova om du vill…Det finns fler att söka när du väl börjar leta.
      Jag själv är noga med att meditationer med kundalini regelbundet. https://www.youtube.com/watch?v=HawiAbUjUoY – skickar med en till om det är så att du bär omkring på andras energier 😉

      Stor varm kram
      Rebecka

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *