Tillit till andra? Glöm det, de är ju inte kloka!

Bildresultat för tillit

På min resa har jag många gånger blivit använd för att jag litat på människor. Många har sagt till mig att jag är naiv och har för stor tillit till andra människor. Det har fått mig att känna skuld. Har till och med sagt att jag ska sluta lita på människor och vid nått tillfälle sa jag att jag skulle sluta lita på livet.

En del av mina kunder har tagit det ett steg till och litar inte på nått eller något. Utvecklat någon form av bitterhet mot livet. De har uttryckt sig som att de inte ska visa vare sig omtänksamhet, värme eller andra känslor för någon eller något förrän de får tillbaka det de förväntar sig först. Du kanske känner igen dig? Idag skriver jag om tillit, jag gör det för du ska få läsa om vad jag var med om på min semester i nästa inlägg, men jag vill börja med att träna på tillit och en liten insyn i vad jag tror det är, kommer ifrån och varför det är viktigt att träna på.

 

Bildresultat för trust fall

VAD ÄR TILLIT

Vad som sker hos mina kunder handlar om en brist på tillit. Inget ovanligt någonstans. Men vad är tillit och vad är det som egentligen står i vägen för en av de viktigaste egenskaperna för att vara hela i vår grundpelare.

Innan vi fortsätter behöver i vara överens om att Du inte kan begära någons tillit, du behöver först visa tillit själv. Det innebär att du först måste visa dig tillitsfull innan du kan få den från andra. Frågar jag vad tillit betyder och innebär får jag olika svar. Du får gärna kommentera efter texten vad tillit är för dig.  Ordet är sammansatt mellan ”till” och lit” att lita till, ha en tilltro och att bli litad på, är ofta förklaringar jag får till mig i samtal. Det som oftast kommer fram i samtal, efter en stunds petande, är den egna förmågan att ha mod att släppa kontrollen, övervinna sin egen rädsla att göra fel eller att det inte finns någon garantisedel för att veta att du får någon tillit tillbaka.

GRUNDEN ÄR RÄDSLA

Förr, för så där 100 000  år sen hade våra hjärnor fullt upp med att skydda oss från att bli tagna av vargar, eller björnar. Vi hade fullt upp med att få stanna kvar i flocken och inte bli dödade, enkelt uttryckt. Våra hjärnor är inställda på att hitta faror och hot. Övervägande av de beslut du fattar idag, grundar sig på din hjärnas föreställning och minnen om hot och fara, snarare än att dina beslut grundar sig i en föreställning om att du ska bli lycklig, glädjas och njuta. Hjärnan har en förmåga att låta det negativa stanna kvar längre än de minnen du skapat om hur du nått glädje eller lycka. Viss forskning visar att fördelingen ligger på 75/25, med de siffrorna förstår du vikten av att träna på att välja lycka. För, forskning och erfarenhet vet att det går att träna bort det som står i vägen för tillit.

VARFÖR ÄR TILLIT VIKTIKGT

VBildresultat för reslutat av tillitärlden är i ständig förändring. Att i vardagen inte ha kontakt med sin empati, kreativitet, passion och sin analytiska förmåga för att bidra till förändring, utan i stället lägga energi på att försöka bekämpa förändringar med oro och sina rädslor, är på sikt ohållbart. Att ha tillit kräver ett mod i att vara sårbar. Att inte förvänta sig något tillbaka. Det i sin tur öppnar upp för kreativitet och gör det enklare att leva i förändringen. Som ändå konstant pågår.

BYGG TILLIT  

Att bygga tillit kräver fokus. Går det att hjälpa hjärnan att våga vara i tillit för förändringar? Svaret är ja, då vi idag vet att våra hjärnor aktivt kan skapa nya nervbanor. Det betyder att du och jag kan skapa kopplingar i hjärnan som stärker förmågan till tillit på samma sätt som du kan bygga muskelfibrer till musklerna när du tränar på gymmet.

Att odla och skapa förutsättningar för tillit i relationer mellan oss människor är något av det viktigaste du kan vara med och bidra för. Det öppnar nämligen upp för kreativitet, arbetsglädje, innovation, empati och det ökar din förmåga att bidra till gruppens och organisationens gemensamma framgång. Detta gäller oavsett om vi pratar familj, vänskapsrelationer, idrottsklubben eller företaget. Det gäller även i ett större perspektiv så som bostadsområdet du bor i, kommunen eller landet.

TRÄNINGSUPPGIFTER

  • Träna ödmjukhet. Din hjärna baserar sina beslut på rädslor, oro och misstänksamhet. Den kommer att lura dig. Beröm dig själv när det går bra.
  • Reflektera i fler situationer för att ta reda på hur du vill uppfattas och hur du själv uppfattar situationen.
  • Fullt fokus på det som gör dig lycklig, glad och känns meningsfullt.
  • Visa tillit oavsett läge. Det utvecklar din passion, din glädje, för att inte tala om din tacksamhet.

DE MODERNA HOTEN

Nedan följer några exempel på upplevda sociala hot som gör att hjärnan kan sätta dig i oönskade situationer utifrån om du inte är mer vältränad. Hjärnan jobbar på två olika sätt utifrån vad den har tillgång till i hjärnkontoret, så att säga. Kom ihåg 80 % av alla resultat härrör utifrån din vältränade hjärna. Tänk vilka resultat du skulle få och ge om du tränade hjärnan mer.

  • Dina idéer blir ignorerade offentligt.
  • Någon annan får kred för något du gjort och håller tyst om det.
  • Du ombeds inte delta på möte som handlar om din roll i gruppen
  • Dina arbetskompisar, vänner eller kollegor tar en AW eller en lunch utan att fråga om du vill med.
  • Du får ingen feedback på ditt inlämnade arbete.
  • Du upplever obalans i vad de övriga i gruppen får i förhållande till dig.
  • Du pratar i gruppen, men ingen hör dig eller tar hänsyn till vad du säger.
  • När du kliver in i rummet blir det tyst.
  • Du är ny i ett sammanhang och ingen pratar med dig.

Detta är sociala rädslor. Din hjärna ogillar överraskningar och vill känna sig som en del i gruppen. Det betyder att den gör att för att inte göra bort sig eller bli utfryst. Det är i dessa stunder det kan uppstå mobbing, utövande av härskartekniker och andra kulturella attityder kan flytta in i väggarna.
Idag vet vi att det går att träna bort. Det är inget svårt, det är inget konstigt och det är i allra högsta grad naturligt att som chef ta hjälp. Chefer som inte tar hjälp av mentala tränare i dessa lägen kan lika gärna börja köra de fysiska träningspassen på jobbet också. Uteslut PT’n från gymmet.Bildresultat för bengt johansson handboll

Skämt å sido, som de ledare vi är över oss själva och som den medmänniska du är, kan vi försätta och förstättas i dessa hotlägen genom det du tänker, säger och gör. När du genom din ökade medvetenhet och modet att träna din egen klarsynthet går förändringar att göra. För finns inte tilliten mellan människorna, ja, då kommer även resultaten att minska och tillslut uteblir de önskade resultaten helt. Det gör både företaget och människorna sårbara, därför är vikten av tillit större nu än någonsin.

ByButeo flyger medvetet, klarsynt och harmoniskt

//Rebecka

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *