Var rädd för rätt saker, tämj ditt lejon Del 1

Bildresultat för fear angels energy

Rädslan som finns i oss är där av en orsak. Vi är nämligen programmerade att upptäcka faror. Den rädslan har räddat dina förfäder från att bli uppätna av en varg eller en grottbjörn. Rädslan har du känt flera gånger även om du idag inte ser vare sig grottbjörnar. Rädslan är universell och hjälper dig att uppfatta hot. Låt oss idag förstå skillnaden den negativa rädslan och den som är där för att skydda dig. 

Din hjärna är fortfarande inställd på att skydda dig från farorna. Din hjärna tror att de finns överallt. Eftersom du inte har några större besvär med grottbjörnar och vargar idag, kommer din hjärna att hitta på problem.  Det är viktigt att du kommer ihåg att själva rädslan inte är problemet idag. Rädsla är en känsla som indikerar närvaro av ett problem, något som kan vara en fara. Därför är det viktigt att fundera på om rädslan blir irrationell, osann, eller om det är en känsla som går att övervinna.

Rädsla idag går att undvika. För det du undviker eller blir arg på är kanske inte så himlans farliga. Fördomar  och faror som är påhittade innebär att du ger hjärnan utrymme att fatta beslut som inte tar dig dit du ska. Du kanske bråkar med någon som från början bara skojade eller du kanske undviker att prata med någon för den är annorlunda än dig själv. Idag är det viktigt att du är rädd för rätt saker. Relaterad bildInnan jag går in på rädslans 4 stadier vill jag ge dig några konkreta exempel från nutidens rädslor. Vi kallar det;

MAKTSPELET

Många vuxna pratar med barn och ungdomar att de alla ska klara av att umgås med olika individer. När vi blir vuxna får vi lyssna på olika seminarier om hur vi vuxna ska acceptera olika i olika sammanhang. För något år sen satt jag på Styrelseakademins stora styrelsedag i Östergötland där temat var att styrelserna skulle ta in fler kvinnor, men framför allt fler människor med annorlunda bakgrunder. Alla nickar. Men utvecklingen i styrelsearbeten går långsamt av en orsak. Inom mental träning kallar vi det rädslor.

För en liten tid sedan blev tillfrågad, utifrån min kompetens och mina erfarenheter om jag ville arbeta i en styrelse. Utifrån mina erfarenheter blev jag nyfiken. Jag kunde lätt se vad jag kunde bidra med och höll med valberedningen med deras syn på varför jag. Det tog dock inte mer än två veckor förrän jag fick beskedet, bakom min rygg, att ordförande inte tänkte sitta kvar om jag nominerades, än mindre blev invald i styrelsen. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. För snacka om att ordförandens rädsla spelades upp som en film på en Drive-in-bio en sen sommarkväll.

Det kändes såklart i hjärtat att en vuxen människa agerar på det sättet och ja, jag har funderat på att ringa upp ordförande. Men jag tänker, nä jag skriver till dig istället. Det blir ett bra exempel för hur rädsla utspelas vuxna emellan. För jo, jag är också rädd. Kanske kommer dina hejarrop att få mig att våga ringa henne, så hon kan börja leva sina värderingar. Bildresultat för härskarteknikerFör tro mig, den förening hon är ordförande över står inte för det hon agerar på. Dessutom har föreningen fått färre medlemmar sen hon klev in som ordförande och det var en av syftena från valberedningens sida med att välja in mig. Men, nu agerar både hon och jag på våra rädslor, som egentligen inte är äkta rädslor. Jag återkommer, fortsättning lär följa.

Tillbaka till rädslans stadier. Så du kan få lite mer kontroll på känslan och se om det är äkta eller inte.

FÖRSTA STADIET; FANTASI

När du känner rädsla börjar du fantisera. Du rusar iväg i en överdriven fantasi om förväntningar om vad som kan hända. Du skapar bilder i ditt sinne som är värre än verkligheten och därmed skapar du mer oäkta rädsla. Du bygger upp en inre rädsla som inte är sann. Detta gör du för att skydda dig själv och du har en rädsla i att konfrontera en situation du uppfattar som svår. Kommer du ihåg ordförande jag talade om, hennes rädsla handlar om att hon ser möjligheter om vad som kan hända på ett sätt som inte ens är sann. Ju värre situation hon tänker på, desto värre blir det att ha med mig i styrelsen. Vilket i hennes sinne betyder att hon  nu måste skydda styrelsen och medlemmarna från det värsta hon kunde komma på. I hennes värld är hon inställd på att rädda livet på föreningen och många påhittade situationer.

ANDRA STADIET; RÄDSLA
 Nu kommer du att få läsa om rädslan.  För du har nu fantiserat om vad som kan hända. Du har radat upp de värsta möjliga situationerna och du vill nu göra allt för att fly från situationen. Nu uppstår rädslan. Rädslan visar sig i hjärnan, men nu börjar även kroppen visa tecken på rädsla. Ditt hjärta slår snabbare, du svettas, du börjar tala högre och din kropp fylls med nervositet. I denna sitution kan det vara så att du inte kan tänka alls. Du kommer inte kunna fatta bra beslut, utan du kommer bara agerar på det du är förberedd på. Ett bra exempel är rädslan att tala inför en grupp. Du skapar förväntningar och i dessa fantasier kommer du inte loss från rädslan som nu grundar sig i osäkerhet.
Bildresultat för rädslans vitöga

TREDJE STADIET; BLOCKERINGEN

När du fokuserar på det du känner utan att kontrollera tankarna kan du blockera dina sinnen. Detta innebär att du inte kan tänka längre. Du blir rädd och paralyseras. När du blir paralyserad av rädslan måste du låta den passera. Och detta tar olika lång tid. När din kropp väl tryckt på larmknappen behöver den tid på sig att förstå om hotet är sant eller inte.  Jag vet att när vi blir rädda på riktigt kommer din kropp välja att blockeras, jag kallar det flyt-fisk-stadiet eller så kommer du börja agera. Är rädslan sann eller inte spelar ingen roll, du kan komma bli så rädd att du börjar agerar och gömma dig i garderoben, fly för ditt liv eller bara vara paralyserad. Hamnar du här låter du rädslan kontrollera dig och du är inte riktigt medveten om vad du gör.

FJÄRDE STADIET; MINNET

Om du har en obehaglig upplevelse med en person kommer ditt minne aktiverar känslan varje gång någon gör liknande mot dig. Din hjärna sparar händelsekedjor för att skydda dig mot kommande liknande faror. Dina minnen kommer skapa nya handlingar, som inte alls kanske har något att göra med den nya situationen. Minnet kan få dig att missa ett tillfällen och möjligheter.

Därför är det viktigt att övervinna dina rädslor och inte låta dem kontrollera dig eller bestämma din handling. Jag återgår till ordförande och styrelsen. I den styrelse sitter en annan person jag har erfarenheter med. Inte positiva minnen, men jag vet att mina minnen grundar sig på erfarenheter mellan 2007-2014 Därför anser jag att jag idag inte kan tillåta mig vara rädd eller se ner på personen i fråga då människor utvecklas och förutsättningar förändras. Rädslan existerar enkom i mitt sinne och jag har alltid kraften att ta hand om den, utveckla mig själv och förhoppningsvis de jag samverkar med.

Bildresultat för tämj din rädsla

RÄDSLA ÄR NORMALT, TÄMJ DEM

Rädslan är där av en orsak och den behövs, men idag, 2017 behöver du ta hand om dina rädslor, dina fördomar och se över om du låter dig styras av dem eller dina värderingar. Säger du att du ger människor en chans, visa det. Annars vet jag att det är en rädsla du agerar på. Säger du att du gillar att bygga lag som bygger på olika personligheter, visa det. Annars vet jag att du är rädd för något. Du kan alltid lära dig av dina rädslor. Var närvarande och reflektera över dina agerande. Gör inte rädslan till en fiende, oavsett om du är ansvarig i en parrelation, en förening eller om du bara är människa. Vill du ha hjälp att tämja rädslan, lejonet i dig? För vet du vad, tämjer du lejonet kan du nå mål du aldrig trodde var möjliga att nå.

ByButeo flyger medvetet, klarsynt och harmoniskt

//Rebecka


Just nu letar ByButeo efter testpiloter för att utveckla vårt webbaserade interaktiva mentala träningsprogram. Det tar ca 44-50 timmar och du äger licensen i 12 månader. Du är med och utvärderar programmet och ByButeo. Priset är 9 900 kr inkl. moms. Du har möjlighet att delbetala på tre månader. Skicka ett mail till rebecka(at)bybuteo.se om du är intresserad.

Vill du boka coachsamtal mailar du rebecka (at) bybuteo.se eller ring 0708-18 87 00

Varmt välkommen!

2 thoughts to “Var rädd för rätt saker, tämj ditt lejon Del 1”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *