Motivation – hur då? Dag 12

Relaterad bild
Motivation är kraftfullt. Det behövs när du ska byta beteende. För har du som jag undrat varför du inte gör vissa saker som du så gärna vill i dina tankar? Motivation uppstår någon gång när rädslan att inte göra det är större än rädslan  av att göra det. Med andra ord, vid någon tidpunkt, är det lättare att byta beteende än att förbli densamma. Nu kör vi #10minuteri21dagar.
Ibland är det verkligen lätt att bli motiverad, nästan som du befinner dig insvept i en virvelvind av spänning. Andra gånger är det nästan omöjligt att räkna ut hur du ska motivera dig själv och du är fångade i en dödsspiral av ursäkter för att slippa.

Du som följer denna blogg vet att jag gillar bäst din egen sanning. Men ibland är det gott att hämta information som forskarna tagit fram. De definierar nämligen motivation som din allmänna viljan att göra något. Det är den uppsättning av psykologiska krafter som tvingar dig att agera. Det är en trevlig beskrivning, men jag tror att definitionen i inledningen är mer användbar. 

DAGENS TEMA: Skaffa motivationBildresultat för motivation

Varje val du gör har ett pris. När du är motiverad är det lättare att bära besväret som uppstår i handlings smärtan att göra än smärtan av att förbli på samma plats.  På något sätt passerar du en mental tröskel. Vanligtvis sker detta veckor av förhalningssamtal med dig själv eller när du står inför en smärtsam deadline. I den stund när det blir mer smärtsamt att inte göra jobbet än att faktiskt göra det.

Du behöver inte mycket motivation när du ska starta ett nytt beteende. Friktionen, motståndet, finns i en uppgift är i början. När du har startat sker framsteg mer naturligt. Med andra ord är det ofta lättare att avsluta en uppgift än den var för att starta det i första hand.  Nycklarna till att få motivation handlar därför om att göra det lätt att starta.

TIPS PÅ ATT HITTA MOTIVATIONEN 

  • Utöva dina dagar mer konsekvent: Använd rutiner.
  • Bli mer kreativ: Följ en kreativ ritual innan du börjar.
  • Börja varje dag utan stress: Skapa en ritual med en fem-minuters-morgon meditation ritual.
  • Sov bättre: Följ en kvällsrutin innan du lägger dig i sängen.

Kraften i en ritual ger dig ett sätt att inleda ditt beteende. Det förbereder din hjärna och din kropp. Ritualen tar bort behovet av att fatta ett beslut.  De flesta människor kommer inte till skott med sina visioner, för de kan inte bestämma sig hur, när och vad.

MEDITATIONER

Nedan ser du tre meditationstips från erkända meditatörer på Youtube. De är guidade meditationer och du får även möjligheten att välja en som är längre än 10 minuter.  Du väljer den du finner behaglig, prova dig fram. Vill du söka efter någon annan så gör du givetvis det! Så på med hörlurarna och kom in i meditationens lugna flöde.

Kickstarta din dag med ny rutin – Dag 12 En 8 minuter meditation för att börja dagen motiverad

20 minuter motivationshöjande meditation – Dag 12 Motivation för att förändra ditt liv

Morgonmeditation för mer motivation – Dag 12 Kickstarta dagen med en kvinnlig röst.

Bildresultat för oro energi änglar

OBS! Mer tid är inte alltid bättre eller att du är duktigare. Det är bara mer tid. 

Varmt lycka till! Kommentera gärna och taggar du din meditation på något socialt media så är det hashtaggen #10minuteri21dagar som gäller. Sprid budskapet, dina vänner kan hoppa på tåget när som helst.

ByButeo flyger medvetet, klarsynt och harmoniskt

//Rebecka


Vill du boka egen privat tid hittar du förutsättningarna högst upp i högra hörnet på bloggen eller på www.bybuteo.se

Och, som du vet, jag är alltid här i närheten!

//Rebecka

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *