Meditera utan krångel – 8 enkla tips

Bildresultat för guided meditation

Hemligheten till meditation är att släppa din strävan, din kamp, dina förväntningar på ett för dig kontrollerat resultat. Skulle du tro att du måste uppnå någonting kan du inte meditera och nå ditt inre. Det i sig är inte bara ett hinder för att komma igång, det kan bli ett hinder även när du mediterar.  

FJANTIG POSITION eller SPECIFIK STUND har inget med meditation att göra, om du inte vill. Ligg, eller sitt i en skön ställning för dig, inte något som ska se bra ut för oss som tittar på. Det som är rätt för dig är rätt för dig. Punkt. En del sitter, andra ligger. Ibland står jag. Den rätta stunden är nu och du behöver bara acceptera att allt är som det ska, precis nu. Tända ljus och rökelse gör du bara om du vill. Du behöver inte lära dig någonting, du måste inte åka någonstans och du behöver inte förvänta dig nått. Din attityd och inställning till meditation är avgörande för att skapa en stund här och nu. Krångla inte till det, ge dig själv 10 enkla minuter. Krångla inte till det mer än du mäktar med.

ByButeo drar nu igång utmaning #10minuteri21dagar. Där är tanken att du avsätter en viss tid varje dag i 21 dagar. Då avsätter du verkligen tid för att varva ner och mediterar. Att göra meditation till en daglig rutin gör att det blir lättare att komma in i en liknande sinnesstämning i mer krävande situationer.

KRÅNGELFRIA TIPS

Jag har nu mediterat varje dag i över två år. Det kortaste jag gett mig är 5 minuter och den längsta tiden jag fått är över 2 timmar. Ibland har jag mediterat flera gånger på en dag. Busigt va?! Idag finns det inte mycket som kan stressa upp mig. Jag kan bli påmind om rädslor som gör mig ledsen, arg eller besviken, men även då går jag in i meditation och kan arbeta mig igenom det. Vilket gör livet både mer glädjefyllt och roligt. Nedan kommer små tips för att underlätta ditt mediterande, om du inte är en person som bara gör och följer med i processen.

1. BESTÄM DIG

Har du inte bestämt dig för att göra, så behöver du inte anstränga dig för att försöka. Läs gärna vidare, men tvinga dig inte att göra något du inte högt sagt ja till och som du inte känner fullt ut för att att göra.

Att inte bestämma sig är också att bestämma sig.

Bildresultat för guided meditation

2. Förberedelser

När du bestämt dig behöver du bara hitta en plats där chansen för att bli störd är så liten som möjligt. Begränsa störningsmomenten så mycket du kan. Berätta för din omgivning vad du ska göra. Låt telefonen, datorn, surfplattan vara avstängda eller satta i flygplansläge. Skulle det mot förmodan finnas ett störande ljud som du inte kan påverka, låt det bli en del av meditationen genom att rikta uppmärksamheten till tystnaden bakom dessa ljud.

3. Tidpunkt

Meditera när det passar ditt schema och dina dagliga rutiner. Det är okej att ha olika tider, varje dag. Det är okej att ha samma tid, varje dag. Jag får ofta höra att det är bäst att meditera på morgonen, men det är en vald sanning utifrån den som säger det. Prova dig fram till din sanning. Låt inte valet av plats begränsa ditt meditationsutövande. Idag kan jag till och med meditera i pausen på en hockeymatch , om det skulle behövas.

4. Längd

Längden är något du äger själv. Jag började med 30 minuter, vilket kändes kanon. Jag ökade för att jag gillade det jag hittade. Ibland funkade 20 minuter utifrån hur livet såg ut och ibland varade en meditation 2×50 minuter. Ibland kör jag tio minuter och vet du vad, när till och med tio minuter känns svårt att klämma in, satsar jag på fem minuter. Fem är i detta fall bättre än noll.

Bildresultat för guided meditation

5. Regelbundenhet

Försök göra din meditationen till en daglig rutin. Om du känner att du har tid att slänga in två pass om dagen, så gör det. I utmaningen #10minuteri21dagar behöver du meditera i 21 dagar i sträck för att lyckas med utmaningen. Har du hoppat över en dag, börjar du bara räkna från ett igen.

6. Position

Du måste inte sitta i någon krånglig position. Tvärtom. Hitta en position som passar dig. Sitta på en stol, i sägen eller på golvet. Kanske ligga ner, i sängen, i badet, på golvet.  Det viktiga är du sitter bekvämt och kan andas obehindrat.   Placera händerna på ett sätt som tillåter axlarna att slappna av. Blunda, helt eller halvt. Du bestämmer. Blir du sömnig kan du prova att öppna ögonen så du precis ser golvet framför dig. Det brukar hjälpa.  Blunda  sedan igen.

7. Andning

I de guidade meditationerna leds du in i ett fokus på din andning. Det bästa är att bara observera så du inte behöver tänka prestation så mycket. Känn hur kroppen påverkas av din andning. Känn hur det ska vara. Prova att tyst för dig själv säga ”In” på inandningarna och ”Ut” på utandningarna. Det kan hjälpa dig att hålla onödiga tankar på avstånd.

8. Tankar

Det paradoxala i tankar är att en del fokuserar på tanken att du inte ska tänka under meditationen. Det jag vill att du ska veta är att tankar kommer att dyka upp. Det du kan lära dig i meditationen är att upptäcka dessa tankar i ett tidigt skede och på så sätt undvika att dras med i de starka strömmar, som gör att en tanke leder till en annan, som leder till ytterligare en och så vidare.

Bildresultat för guided meditation

Det meditationen däremot kommer hjälpa dig med är medvetenheten. Det inom dig som du upptäcker att du tänker, men inte utifrån huvudet. Den där inre stillheten. Det är precis det du vill komma i kontakt med. På så sätt kan man säga att några av de mest givande stunderna under meditationen är ögonblicken då du upptäcker att du har glidit iväg i tankar. Gläds åt dessa dessa stunder istället för att bli frustrerad. När det kommer ett tjog med tankar kan du lugna dig själv med en fråga. Våga tänka frågan; ”Vilken blir min nästa tanke?” Du kommer bli förvånad hur dit undermedvetna kommer svara dig.

För mig personligen har regelbunden meditation givit mig otroligt mycket på så många olika plan. Med denna guide hoppas jag att fler ges möjligheten att upptäcka dessa positiva effekter. Kika runt på bloggen och snart hittar du fler intressanta inlägg för att du ska hitta din motivation och glöd för meditation.

Varmt lycka till.

ByButeo flyger medvetet, klarsynt och harmoniskt

//Rebecka

31 thoughts on “Meditera utan krångel – 8 enkla tips

  1. Pingback: DAG 1 | ByButeo
  2. Tack💖 vad skönt att läsa så befriande att det i te behöver vara på speciellt sätt utan bara att slappna av i stunden 💖
    Denna sidan ska jag spara och påminna mig själv om då och då . 😊

    1. Tack för din fina feedback. Att kunna inspirera dig att göra det du vill värmer gott <3 Förvänta dig mindre Åsa, i fler tillfällen så kommer det bli lättare i livet. Kram =)

    1. Underbart Yvonne! Ta små steg, du kommer dit du ska mycket snabbare då än att ta stora steg jättesnabbt 😉 Berätta gärna hur det går för dig och hojta till när du behöver lite stöd, nån knuff eller lite stöttning. Vi är här för dig <3

  3. Tack har provat men inte 21dar i sträck Men med detta fina inlägg ska jag göra det Brukar säga beror vad man proitera vill man något så kan man kram 🙏💞

    1. Thii Karin, så sant. Prioritera dina beslut och kommer du snart ha gjort dem allihop 😉 21 dagar går snabbare än du anar, så kom ihåg å njuta <3

  4. Hej, tack för tipsen. Har mediterar av och till under ett par år. Nu antar jag utmaningen och mediterar i 10 minuter varje dag. Ska bli spännande att se hur det påverkar mig.
    Varmt tack ❤️🙏

    1. Varmt välkommen! Låt oss veta hur det påverkar dig och vill du ha koll på din egen utveckling så skriv ner tre intressanta händelser efter varje dag. <3 Tack själv <3

  5. Vill gärna lära mig,har väldigt svårt att stilla mina tankar. Tack så mycket deltar gärna i utmaningen.

    1. Häng på Eija! Träna, träna, träna och du ska se att tankarna stillas. De kanske inte försvinner, men de stillas och kontrollerar inte dig. Ska bli kul att se hur det hela utvecklas <3

  6. Tack <3 Det goda i livet ska inte vara komplicerat och det är så befriande att läsa dina råd. Krånglar man inte till det så är det så mycket lättare att göra det till en daglig vana <3

    1. Hej Marita! Varsågod! Ja, vi krånglar till det många gånger själv. Så utmana dig själv och ge dig själv det du behöver för att göra det enkelt. Lycka till <3

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *