7 träningstips för självkänslan

Bildresultat för energy mindfulness

I dag mäter vi varandra utifrån det prestationsresultat vi får, mer än någonsin. Den mätningen blir sedan en måttstock på hur bra vi är som personer. Det kan innebära att en elev i skolan med ett E i matte ser sig själv som en värdelös person på varje mattelektion. För många blir detta en konsekvens att de slutar göra något alls. De blir nöjda, för tänk om någon tycker att du gör fel, tycker fel och säger fel saker.

Denne persons åsikter om dig kan skapa en känsla i dig som talar om att du är fel som person. MEN. Ditt är har ingenting med ditt gör att göra. Vi behöver lära oss att förstå den skillnaden. Ditt är, är din person och ditt gör, är din prestation. Din person bär din självkänsla, din prestation bär ditt självförtroende. Din hjärna tar hand om tolkningen. Otränad eller ej. När hjärnan sätter igång att lura dig att ditt gör och är hör ihop, att det du presterar är samma sak som den som du är, då stannar eller startar avvecklingen av din framgång.

Du missar de intressanta stunderna de givande mötena och de upplyftande situationerna i vardagen. Många människor är så upptagna av hur de ska uppfattas av andra att livet passerar. Du är ditt egna hinder för dina egna drömmar. Om du ens har några egna drömmar. På min resa träffar jag många som lever någon annans dröm eller ingen dröm alls. De har slutat tro, om ens börjat tro på sig själva. Jag har själv varit där. Långt innan jag genuint började arbeta och utveckla mitt ledarskap både ur världsligt, mentalt och andligt perspektiv. Kan jag, vet jag att alla kan.

För visst har du som jag någon gång tvivlat på om du duger som du är? För mig berodde det på att jag inte visste svaret på frågan; vem jag är. Vad handlar det om hos dig, i första steget? Oavsett om du är vältränad eller nybörjare, varsågod här är 7 övningar som ger dig en starkare självkänslomuskel.

Bildresultat för reaktion

  1. Affirmera.

Vilka energier och tankar skickar du ifrån dig och vilka tar du emot? Varje dag tänker vi i snitt 65 000 tankar. Av dem är 5-9% nya från igår. Med den kunskapen handlar det om att ge dig själv tankar som ger dig kraft och energi. En del människor i din omgivning tycker att affirmationer är flum. Men istället för att tänka negativt om dig själv kan du byta ut dem mot en tanke som påverkar dig i den riktning du vill hur vi agerar. Likaväl som att lura hjärnan att tänka tungt kan du lura hjärnan att tänka en tanke som skapar positiva handlingar. Dina tankar får konsekvenser i verkligheten. Hitta på en egen affirmation eller KLICKA HÄR  för att träna. Träna 3 gånger per dag 10 repetitioner per gång. Fokusera när du tänker.

  1. Ctrl – Alt – Delete

Du som jag, har en röst som utmanar oss, en röst som hackar och håller oss tillbaka. Min röst är nästan lite retlig, den utmanar mig allt mindre och mindre, men när den dyker upp gör den det för att se om jag  menar allvar med att jag älskar mig själv. Om rösten plågar dig, säg ctrl-alt-delete för att bryta det som inte gör dig gott. Programmera om med tankar som är gynnsamma för dig och tar dig dit du ska. Om de tunga tankarna är ihärdiga blir den stora övningen att bryt hela situationen. Gå och göra något helt annat. Och det ska vara en aktivitet som kräver din koncentration. Guidade meditationer kan funka eller ringa en kompis, eller skriva ett brev till någon.

  1. Skaffa flera glasögon

Allting är tolkningar. Du har dina valda sanningar och ser på livet utifrån dina erfarenheter och dina filter. Allt är sanning. Så även fantasin. Om dessa ord är din sanning är det viktigt att veta vilka sanningar som är dina och vilka glasögon du använder när du tittar på omvärlden och möter människor. Vet du hur dina glasögon påverkar din självkänsla?Bildresultat för livet genom glasögon

När jag började arbeta på Attendo var mina nya arbetskompisar riktigt elaka mot mig. De uppfattade mig som en person med stark självkänsla, vilket jag har och vilket jag visade, men bakom kläderna var jag var skadad, stukad och stukad själ som höll på att läka. Min chef var fantastisk. Jag var fantastisk. Egentligen ville jag bara springa hem och dra täcket över huvudet och aldrig mer titta ut. Men tack vare änglar, min mentala träning, min familj, min chef och vänner stod jag upp för mig själv. Idag, två år senare fick de veta hur jag mått på resan. Några av dem har lärt sig en läxa, att aldrig titta på världen med fördomsglasögon igen. För allt är inte alltid som vi själva ser det eller som andra målar upp det. Gott som ont.

Våga leta och använda nya perspektiv på tillvaron, perspektiv som inte skapar en negativ miljö för dig själv. Leta efter bevis för att de nya perspektiven är sanna. Precis som du tidigare har hittat bevis som bekräftade dina negativa tolkningar av omvärlden så söker du nu medvetet bevis för de positiva perspektiven. Du kommer bli förvånad.

  1. Var modigare än igår

Tro mig när jag säger jag förstår hur läskigt det är att kliva utanför komfortzonen. Samtidigt vet du och jag hur härligt det är att våga det du inte trodde att du vågade. Oavsett vad som händer så landar vi alltid på fötterna, men våga ta små steg om det känns bättre. Det viktiga i denna övning är att du utmanar dig själv. Sätt upp ett utmanande mål för dig själv. Skriv ned det och dela gärna med dig av detta till andra. Låt oss följa dig på vägen från start till mål. Gör det tidsatt så du vet när du är klar. Själv har jag ett mål att jag ska cykla Halva Vätternrundan 2017. Den 11 juni rättare sagt. Kanske får ni följa träningen när den börjar i februari. Skaffa delmål, gör något varje dag, varje vecka som främjar ditt mål. Du kommer se att du kan älska dig själv och göra modiga saker samtidigt. Det sköna är att du gör något för din skull!

  1. Höj egenvärdet genom gränser i gränslösheten

Andra människor ser inte alltid din gräns och du själv låter andra kliva in och ur med sina energier och åsikter som de vill. Du får information som du kanske inte bett om och du ska ställa upp på andra för de förväntar sig detta. När andra personer kliver över dina gränser på detta sätt beror det oftast på att du själv inte satt upp tydliga gränser för dem. Konsekvensen av otränad gränslöshet är att du känner energiförlust, du uppträder som ett offer, din självkänsla sjunker och du kan bära en känsla av skuld och skam. Fundera på vad gränser är för dig. Skriv ner 3 gränser som du skulle vilja sätta upp gällande dig och som inte får överträdas. Tänk också ut hur du vill agera och kommunicera dina gränser till andra, främst i handling. Du kommer se och känna hur ditt egenvärde ökar. Träna på detta 3 gånger om dagen i 21 dagar.Bildresultat för energy mindfulness

  1. Egentid är ansvarstagande

Ditt ego är viktigt. Det handlar inte om att bli egoistisk, det handlar om balans mellan jaget och egot. Egentid är viktigt. Ge dig själv en stund varje dag där du tar hand om dig själv, din själ och din kropp. Det kan innebära att du går en promenad, åker till simhallen och tar ett varmt bastubad, ger dig tid att meditera eller går ut och joggar. Använd din fantasi, det viktiga är att du ger dig tid, utan dåligt samvete och som visar att du vet hur du tar hand om dig själv.  Träna på detta 15 minuter per dag i 21 dagar.

  1. Tacksamhetsboken

Skapa ett häfte eller bok där du varje kväll skriver ner tre saker du är nöjd med under dagen. På detta sätt reflekterar du över dagen och kan sedermera reflektera över veckan och snart månaden.
Skriv ner 3 saker som varit positiva under dagen. Något du sagt eller gjord som du gillade att du gjorde. Skriv ner 3 saker du är tacksam för, om du fått en komplimang av andra eller om det hänt något du uppskattar. Snart kan du reflektera och se hur dessa saker leder dig till ditt mål.

Kärleken till dig själv är viktigast

Att förbättra din självkänsla är en längre process än många tror. Du blir liksom aldrig klar. Ingen blir någonsin klar. Att utveckla kärleken till sig själv kräver tålamod, tålamod och tålamod. Det är precis som med all annan träning, det är en färskvara som behöver konstant underhåll för att hålla hela vägen.  Det är som att äta, bara för att du ätit en gång så kommer du för alltid vara mätt. Eller som en dusch, ja du fattar principen. Därför påminner vi dig att hålla arbetet levande. För precis som med allt annat, du blir bra och får mer tur desto mer du tränar.

ByButeo flyger medvetet, klarsynt och harmoniskt

//Rebecka


rebecka-gabrielsson_6110-15x-300-dpi

Vill du boka tid kikar du in på ByButeo – jag har några telefontider kvar innan julafton kommer. Öppnar redan nu upp tider för dagarna mellan jul och nyår.

Vecka 1 kommer jag ”bara” ha möjlighet för telefonsamtal för änglaläggningar.

Kanske ge bort ett presentkort i julklapp?

För mer info – ring mig på 0708 18 87 00

//Rebecka

 

7 thoughts on “7 träningstips för självkänslan

  1. Tack för allt du delgett oss bra att man får en putt i ryggen lite då och då kändes bra och kommer att försöka följa det kram ha en skön söndag och en fin vecka kram ❤️

    1. Hej Karin,
      Tack själv – för att du tar emot råden, så jag får göra det jag älskar. Tack Karin för att du försöker älska dig själv mer. Inifrån och ut är enklare, men kan vara ovant <3
      Kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *